Wednesday 13 June 2012

aku biarkan dia

 
 


Masa terus berdetik, tanpa belas kasihan meninggalkan kita dengan kehidupan semalam dan memahat ia sebagai sejarah. Samada ia manis untuk di kenang, atau sebaliknya sedikit pun ia takkan kembali melainkan sejarah itu boleh mengajar kita untuk kehidupan mendatang.


Biarkan ia berlalu. Biarkan sejarah itu pergi dan apa yang kita perlukan, ialah bagaimana untuk kita menghadapi hari esok. Ada yang hidup dalam kekelaman masa lalu, di himpit kisah silam. Mungkin kisah silam itu benar - benar merumitkan dan menyebabkan sukar untuk diri membebaskan diri kita tak boleh terus menerus menghukum diri, takut akan perubahan. 

Misalnya, kegagalan dalam cinta pertama tidak bermakna kita perlu untuk menutup pintu kebahagiaan diri sendiri dan orang lain juga. Sebaiknya, kegagalan itu menjadi pendorong untuk lebih berhati - hati dalam perhubungan seterusnya.

permusuhan masa lalu perselisihan, percakaran, pergaduhan yang menimbulkan rasa dendam. Negatif. Sangat negatif. Aku akui memang ketika marah, selalunya tindakan akan melebihi akal fikiran, tetapi setelah melampaui masa, ia akan mematangkan kita dan di saat itu, biarkan perkara lama itu berlalu.

aku tak pasti cara kita sama atau berbeza, tetapi bagi aku banyak perkara yang aku dah lupakan, aku benamkan kisah silam jauh - jauh, dan aku merasa diri aku bebas. Ia termasuklah mana - mana individu yang pernah menjadi duri dalam daging aku dahulu.


aku belajar menjadi seorang individu yang sedia memaafkan kesalahan orang lain, dan begitulah sebaliknya.

No comments:

Post a Comment